Sunday 2 December 2012

TANGKAL TAK KEBAL




Dipetik dari HARIAN METRO

SUNGAI BULOH: Kekebalan lima anggota Geng Ipol, yang gemar memakai tangkal berbentuk gulungan kertas ketika melakukan jenayah, tumpas, petang semalam.

Penjenayah warga Indonesia terbabit yang menjadikan puncak Bukit Lagong, Kampung Bahagia, dekat sini, sebagai markas, mati dalam kejadian berbalas tembak dengan pasukan polis dari Bahagian Siasatan Jenayah Berat (D9) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor.

Dalam kejadian jam 6.15 petang, mereka yang disyaki terbabit dengan 20 kes samun dan pecah rumah bersenjata di Selangor dan Perak melepaskan tembakan sebaik diarahkan menyerah diri dan mengetahui markas yang terletak dua kilometer dari Hospital Sungai Buloh itu dikepung polis.

Ketua kumpulan itu yang dikenali Ipol dipercayai cuba melarikan diri ke belukar berhampiran berdasarkan penemuan mayatnya yang agak jauh dari markas.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar, berkata sejurus menerima maklumat orang awam, sepasukan anggota dari bahagian itu bertindak mengepung pondok kecil terbabit di puncak bukit setinggi kira-kira 300 meter.

“Ingkar dengan arahan dikeluarkan polis, seorang daripada ahli kumpulan itu melepaskan tembakan ke arah anggota kami.

“Bagi mempertahankan diri, polis terpaksa melepaskan tembakan balas sebelum penjenayah terbabit panik dan berpecah,” katanya.

Menurutnya, ketua kumpulan itu dipercayai cuba meloloskan diri ke belakang markas, namun gagal dan dapat ditumpaskan tidak jauh dari lokasi diserbu.

Berikutan tumpasnya kumpulan ini, katanya, polis berjaya menyelesaikan 20 kes samun dan pecah rumah membabitkan geng berkenaan sekitar Sepang, Gombak, Kajang dan Kuala Selangor dan Setiawan, Perak.

Beliau berkata, polis merampas sepucuk pistol jenis Revolver .22 berserta beberapa butir peluru selain beberapa parang yang dipercayai digunakan ketika melakukan kegiatan jenayah mereka.

“Anggota Geng Ipol berusia 25 hingga 40 tahun itu bergiat aktif sejak enam bulan lalu dengan menjadikan pondok kecil di puncak bukit itu sebagai markas persembunyian sementara dan perancangan jenayah.

“Mereka mensasarkan rumah berpenghuni pada awal pagi selain berhampiran hutan bagi mengelak dicekup mahupun dikesan dengan mudah,” katanya.

Selepas menawan rumah mangsa, geng itu akan mengikat kaki dan tangan penghuni.

Mulut mangsa turut disumbat kain dan kepala ditutup dengan selimut bagi mengelakkan wajah mereka dicam sebelum melarikan barangan berharga.

Sementara itu, tinjauan Harian Metro mendapati bangsal yang dijadikan markas kumpulan penjenayah terbabit lengkap dengan dapur.

Pelbagai barangan hasil kegiatan mereka turut ditemui seperti sejumlah wang tunai, barangan kemas pelbagai bentuk, termasuk rantai, gelang dan cincin

No comments:

Post a Comment